Een mens

Locatie: Scène speelt zich af in de keuken van een bed en breakfast. Een mens wordt gedeeld door Peter, Kees  en Ruud. Het afscheid van vriend, werk, de liefde, zicht en schaamte houdt een mens bezig bij de dagelijkse rituelen als host.

 

I am only human lied

Hello dear guests. How nice of you, to choose my bed and breakfast too. Always clean and make the beds. Buying stuff for breakfast too. It is so great to have you in my paradise just for a while.  You make my life so wonderfull. Its a wonderfull, a wonderfull life. a wonderfull life , a wonderfull life.

refrein: I am only human, only trying  to do my best. I am only human, gues this is how good it gets. I am only human to make it all worth for a while. Only human where did I let my verdomde dweil..

(kort zachtjes james last.man and woman)

Kees: Ik ben moe…………………..

Ik ben er helemaal klaar mee…………………

20 jaar……………net niet helemaal …………19 jaar en 8 maanden ……

 

Peter: Dus ik zou bang moeten zijn

En waarom zou ik ook niet  bang mogen zijn gvd , als er iemand het recht heeft om bang te zijn dan ben ik het wel

 

Ruud: Ik heb nu een week gejankt en ik begrijp nu pas wat een vermoeiende ellende dat is.

 

Peter: Mijn wereld die steeds kleiner wordt , verwordt tot een speldenknop en misschien zelfs dat niet

Een wereld die alleen nog bestaat uit ruis

Maar het punt is , ik ben dus niet bang

Sterker nog mijn wereld lijkt alleen maar groter te worden

Ik ren soms vlieg ik zelfs door mijn wereld

Btw : op mijn uitvaart wil ik graag the eagle van ABBA maar dat terzijde

Ben ik nu vreemd moet ik niet dagelijks gekweld worden door het zwaard van Damocles t? Ik heb mensen met ‘minder’ shit onderdoor zien gaan. Is dat hun schuld? Zijn het zwakkelingen die nergens tegen kunnen. Mag ik dat zeggen? Mag ik met mijn sores iemand veroordelen omdat zij niet de guts hebben om rechtop te staan , door te gaan.

Wat maakt dat van mij? Een letterlijke en figuurlijk kortzichtig iemand? Ik kom hierop terug geloof me ik kom hierop terug!

 

Kees: en weet je wat ik het mooiste vind? Ik heb zelf de stekker er uitgetrokken. Iedereen stomverbaasd.

P & R: Ben je echt zelf weggegaan.

Kees: JA!

P & R: Niet weggestuurd, maar zelf gegaan.

Kees: JA!

P & R: En nu op straat. Ja. Echt op straat op straat?

Kees: Ja, helemaal !!!

P & R: Ben je dan niet boos, verdrietig, teleurgesteld ????

Kees: Nee …………Alleen blij en opgelucht

P & R: En mis je ze niet ………

Kees: Neeeee !!!!!!!

Ruud: Als je me nou? Vriend? Je slaapt graag uit, dat weet ik, je bent een nachtmens, maar nu maak je het wel heel erg bont. Kom je kist uit pannenkoek!

40 jaar deel ik alles met je. Lief en leed en mijn vrouw, ook zo’n slaapkop. Het is hartstikke zinnig om op te staan en ik weet…  het is geen grapje om iedere dag weer zin te maken, te krijgen, te hebben en te houden. Waarom? Waarom niet? Je zegt vaak: ‘waar een wil is ben ik weg’ Maar dat is gelul jochie want jij houdt van alles heel lang vol. Jij loopt wel eens weg, maar je komt altijd terug. Het werk, met je collega’s die vaak vrienden werden,  heb je 40 jaar vol gehouden, Dat vond je hartstikke zinnig soms. Ook jouw vrienden, je blijft ze trouw, net als je trouw blijft aan jezelf en je dingetjes..

 

Samen op het strand lied

We lopen samen langs het strand, Gezellig hand in hand. Met z’n tweeën jij en ik

En al is het klote weer een weekje later staan we d’r weer. Met z’n tweeën jij en ik

Jij en ik. Samen wat wandelen op het strand

Jij en ik. Samen wat wandelen. Niets aan de hand

En dat doen we al jaren zo. We vinden het wel best zo. Met z’n tweeen jij en ik

En een weekje later weer. Al ik het waardeloos weer. Met z’n tweeen jij en ik

Jij en ik. Samen wat wandelen op het strand

Jij en ik. Samen wat wandelen. Niets aan de hand.

Nu zijn we oud en bedaard. Zeg maar gerust hoog bejaard. Met z’n tweeen jij en ik.

En we weten allebei. Dit feestje gaat voorbij. Met z’n tweeen jij en ik.

Jij of ik? zomaar wat wandelen op het strand.

Jij of ik? Niets aan de hand.

Peter: Goed ik heb er over nagedacht, ja ik ben gek heb ik bedacht. Ik bedoel het is niet niks en ik zou wel gek zijn om er niet gek van te worden. Ik zag laatst ‘Meet Joe Black’ . Kent u die film ? Kort gezegd gaat de film erover dat de dood 3 dagen van tevoren zijn slachtoffer opzoekt (prachtige rol van Sir Anthony Hopkins trouwens , kan die man eigenlijk slecht spelen? ) en hem dus verteld dat hij over 3 dagen de pijp uitgaat. Interessant gegeven niet?  Toch is dat wat mij nu gebeurt : ik ga nu niet zeggen dat ik bezocht ben door de dood (hij zou me waarschijnlijk nog geen eens opgevallen zijn) maar toch. Mijn toekomst is zeker , het slechte nieuws is mij jaren geleden al gebracht. Ik ga niet dood binnen korte tijd maar een gedeelte van mijn zijn wel. Zal ik daardoor veranderen of ben ik niet meer degene die ik was? Of ben ik al veranderd? Wie zou ik zijn als ik dat slechte nieuws nooit gekregen had omdat er niets aan de hand was? Zou ik dan letterlijk door de wereld vliegen ? Andere interesses gehad hebben, andere mensen ontmoet? Zou ik misschien een oppervlakkig persoon geworden zijn die niet waardeert wat hij heeft? Sorry ik laat u weer achter met vragen, ik moet even… tot mezelf komen

Ruud:  Ruud , ik ben gewoon op’ zei je laatst tegen mij. Verlies. Opgeven geen optie want toch wil je weer eens met mij naar Engeland en je werkt aan je gezondheid. Je was alleen moe, kreeg de deur niet open of zo en toen ging je slapen, buiten onder een afdakje, gewoon vredig ingeslapen. Ik wens je mooie dromen toe jongen. Met veel gekleurde lampjes, muziek, vrienden, je ouders en een goed schrijvende pen.

Ik heb een week gejankt en nu begrijp ik pas wat voor een vermoeiende ellende dat is. Soms heb je ook wel wat van een huiler, zo’n lief knuffel zeehondje met zo’n zacht vachtje die met zijn grote bruine oogjes je lief aankijkt en je ziet dan dat het verdriet heel diep zit. (zucht)

Kees: En hoe de mensen dan reageren……..

P&R: Wow…… zelf gedaan……

Peter: dat zou ik ook wel willen ………maar ja …….Ik zit hier al zo lang …….en mijn kinderen en mijn gezin…….Ik durf het niet ….

Kees: Nu…….. ik durfde het wel……  maar ik ben geholpen …..door een blauwe engel

Peter: Ja  daar ben ik weer, sorry als ik jullie te lang heb laten wachten. Ik hoop dat u zich heeft kunnen amuseren, gelukkig hebben we altijd nog de smartphone voor de lege minuten, uren,dagen , weken…. Excuus ik verval weer in melancholie. Als ik iemand ben dan is het wel iemand met melancholie JC ! Laat mij een liedje horen van ABBA en ik ben gelijk weer die jongen van 10 die in zijn eentje achter de Tv zit in het grote met herfstig weer buiten. Of laatst nog : met mijn dochter naar Grease in de bioscoop geweest, 3 dagen lang melancholisch mijn God. Nu kan ik mezelf nog meer  vragen gaan stellen natuurlijk : verlang ik nog naar vroeger nog voor het slechte nieuws zeg maar. Of had ik het gewoon goed vroeger en is het nu compleet kut? Gelukkig heb ik daar gelijk een antwoord op , dat scheelt weer voor u dan heeft u een rustige zondag zonder over al mijn vragen na te denken. Ja ik had het vroeger goed , ja mijn leven direct na het slechte nieuws was compleet kut. U moet zich voorstellen : een jongen van 17 jaar die al gewend is in het donker zijn weg niet meer te weten en hoort dat het alleen maar erger wordt. Zijn brommer moet opgeven want dat is niet meer verantwoord.

Je best doen lied

Ik. Ik doe mijn best, maar het is nooit genoeg. zit ik weer in de kroeg, alleen in de kroeg. alleen, alleen

Jij. Jij doet je best, maar het is nooit van retteketet. lig je weer in je bed, alleen in je bed. alleen, alleen

Nu heeft de kastelein gezegd dat het tijd is om te gaan.  Ruud: Het is tijd om nu weg te gaan. de hoogste tijd.

De hoogste tijd.  Ruud: De wekker is allang gegaan. We hebben van alles geprobeerd

Maar helaas het ging verkeerd.

Peter: Maar nu. Nee niet dus ik heb een prima leven .. ik zou dus bang moeten zijn maar waarom? Het is een feit , ik doe er niets aan. Doe de dingen die je nu kunt wat morgen komt dat zien we dan wel. Ook Anthony Hopkins verzoende zich op het laatste moment. Hij had gezegd wat hij wou zeggen en kon gaan. Ik ga dan weliswaar niet (althans zeer waarschijnlijk voorlopig niet) maar een gedeelte van me gaat dood maar ik leef. Daar kan ik mee dealen en wie ben ik om te oordelen hoe andere mensen met hun ‘shit’  moeten omgaan. Niemand dient een ander te veroordelen over hoe zij met dingen omgaan , je weet niets van die mensen ook al denk je hem haar goed te kennen. Wat je wel kan doen : steun de mensen , drink wat met ze , luister naar hun verhalen, geef ze een klopje op hun schouder en steek ze een hart onder de riem. Daar heb ik het tot nu toe namelijk ook mee gered.

Kees: Als ik droom, droom ik over mijn werk

In het begin was ik blij. Dit was mijn grote droom. Nu zou IK de baas zijn. De baas. IK, die timide jongen.  Nu mocht IK een grote mond hebben.

En het  ging hartstikke goed. Ik bereikte dingen die niemand voor mogelijk had gehouden. In een mum van tijd werd ik van klein baasje gepromoveerd tot grote baas. Vet joh, met een eigen kamer en een eigen secretaresse. Zo’n lekker jong ding.

Ook de mensen vonden het prachtig. Ik maakte dingen duidelijk, ik haalde de slechte mensen er tussenuit, ik gaf mensen aandacht. Het kostte veel tijd, maar het werkte. Iedereen keek naar me op …….en aardig dat ze waren.  

Natuurlijk waren er ook moeilijke momenten. Dan kwamen er weer van die grijze mannen in nette pakken. Ik begreep ze niet. Jij bent helemaal geen grote baas zeiden ze dan, jij bent maar een heel klein baasje. Ik was altijd bang voor ze en als zij kwamen zorgde ik dat ik uit de buurt was. Gelukkig waren er ook blauwe engelen die me kwamen helpen als het nodig was en zo kreeg ik toch steeds voor elkaar wat ik wilde bereiken.

Maar hoe langer ik er werkte, hoe meer grijze mannen in nette pakken er kwamen. Ze werden alsmaar bozer op me.  En mijn engelen verdwenen een voor een. Ze gingen naar een andere afdeling of met pensioen of nog veel erger sommige blauwe engelen veranderden in grijze mannen met nette pakken.

En toen stond ik helemaal alleen. De grijze mannen werden steeds bozer en ik werd steeds banger. Ik dacht ik moet goed luisteren, misschien worden ze dan weer aardig. Zij alsmaar harder trappen en ik alsmaar meer mijn best doen. Ik ging steeds gekkere dingen doen. De meest rare opdrachten deed ik dan. Ik was het er niet mee eens. Het sloeg nergens op, eerst grote baas en toen helemaal niets meer, mezelf helemaal kwijt, weg.

Wat was ik blij dat ik weg mocht. Ik hou van de straat.

 

Ruud:  Vriend, je haalt mij zo vaak uit de stront, op je unieke manier met je relativeringsvermogen voor anderen, je humor en je stiltes, je kwetsbaarheid. Zo veel mensen houden van je, willen met je knuffelen. Hartstikke zinvol, bijzonder en schrijven als een kunstenaar kan je van een verzameling letters met veel humor talloze issues aan de kaak stellen. En toch, toch blijft het een zoektocht, de zin van het al proberen te vinden. Vaak lukt dat niet.  Kom nu je kist uit Pannenkoek!

 

liedje bij vertrek

Goodbye dear guests. It has been nice to have you in my paradise. I am sorry you have to go because new guests want my show and I must clean. lets have a wonderfull life.. a wonderfull life a wonderfull life etcetera..

refrein: I am only human, only trying  to do my best. I am only human, gues this is how good it gets. Only human to make it all worth for a while. Only human just for a little while.